BILDETEKST: Fly fra Norwegian, SAS og Widerøe parkert for natten, ventende på en ny dag med nye passasjerer som skal ut i verden.
BILDETEKST: Kontrolltårnet på Kjevik sto klart til bruk i 2013. 38 meter høyt, og med moderne utstyr slo det knockout på det gamle tårnet fra 1966. Sistnevnte var 19 meter høyt, med seks etasjer uten heis.
BILDETEKST: Oversiktsbilde over Kristiansand Lufthavn, Kjevik.
BILDETEKST: Kristiansand Lufthavn, Kjevik eies og driftes av Avinor. Flyplassen hadde i 2015 over 1 million passasjerer. Rullebanen er 2035 meter lang. (Kilde: Wikipedia).
BILDETEKST: Ved Luftforsvarets skolesenter står glassfiberkopien av en Spitfire Mk IX. Flyet var i 331-skvadronen under 2. verdenskrig og kom hjem fra England-tjeneste i mai/juni 1945. Originalen var den første Spitfire som ble brukt til undervisning på Kjevik. Glassfiberversjonen ble avduket i 2012.
BILDETEKST: Det er også utstilt en RF 84 Thunderflash på skolesenteret. Flyet tjenstegjorde i 717-skvadronen og tok 3D-bilder av landskap i Norge og Europa med meget høy oppløsning. Flyet var utstyrt med «stor format»-kamera. Bildene ble brukt til fotorekognisering. Flyet er laget av aluminium og vi ser naglene som holder aluminiumsplatene sammen, festet til flyets ramme.
En stor takk til Avinor og deres Kjevik-personale for både god hjelp under fotograferingen og for tilgang til området.