Tur med Setesdalsbanen

Setesdalsbanen er en opplevelse både sørlendinger og turister ønsker å få med seg i løpet av sommeren. Lanterne ble med på tur.
setesdalsbanen
lokomotiv setesdalsbanen
Bildetekst: Lokomotivet på over 18 tonn roteres manuelt med en tvingskive på "Verksted Grovane". På dette tidspunktet har lokomotivkjelen blitt varmet opp i timevis. Det kommer man ikke unna når dagens første tur venter. Lokomotivet ble bygget av Thunes Mek. Værksted i 1901 og er restaurert til utseende det hadde omkring 1950-60.
grovane stasjon setesdalsbanen
Bildetekst: Ventehallen på Grovane stasjon. På stasjonen finner man også kafé og suvenirbutikk. Arkitekten bak dette bygget og flere andre stasjoner langs Setesdalsbanen er Paul Due.
vogn setesdalsbanen
Bildetekst: På innsiden av en restaurert personvogn før avgang på Grovane stasjon. Turen går herfra til Røyknes stasjon, 8 kilometer unna.
breiholdalen stasjon setesdalsbanen
Bildetekst: Toget passerer Beihøldalen stasjon, der man har dobbelt spor. Dette er det eneste stedet på turen der et tog kan vente mens et annet kjører forbi.
røyknes stasjon setesdalsbanen
Bildetekst: Fyret med Dybingen i bakgrunnen. Tåkeklokken ble opprinnelig satt opp for å veilede skip i tåke.
bagasje setesdalsbanen
Bildetekst: I gamledager betalte man per kilo for gods. Håndbagasje kunne man derimot ha med seg gratis.
setesdalsbanen lokomotiv reisende
Bildetekst: På Røyknes er det er pause før avgang, og det er stor stas for barna å komme tett på lokomotivet.
setesdalsbanen røyknes stasjon
Bildetekst: I lokomotivet tennes det opp med ved og fyres videre med kull. Det er varmt i lokomotivet, og for lokførerne var det tidligere vanlig å steke pølser på fyrovnen underveis på turen.
setesdalsbanen beiholen dam
Bildetekst: Vakker utsikt fra togets bakerste vogn når turen går forbi Beihølen Dam.