setesdalsbanen vest agder museet
Setesdalsbanen er en opplevelse både sørlendinger og turister ønsker å få med seg i løpet av sommeren. Lanterne ble med på tur.
setesdalsbanen grovane stasjon sørlandet
Lokomotivet på over 18 tonn roteres manuelt med en tvingskive på “Verksted Grovane”. På dette tidspunktet har lokomotivkjelen blitt varmet opp i timevis. Det kommer man ikke unna når dagens første tur venter. Lokomotivet ble bygget av Thunes Mek. Værksted i 1901 og er restaurert til utseende det hadde omkring 1950-60.



setesdalsbanen grovane stasjon inne
Ventehallen på Grovane stasjon. På stasjonen finner man også kafé og suvenirbutikk. Arkitekten bak dette bygget og flere andre stasjoner langs Setesdalsbanen er Paul Due.
setesdalsbanen grovane stasjon tog
På innsiden av en restaurert personvogn før avgang på Grovane stasjon. Turen går herfra til Røyknes stasjon, 8 kilometer unna.
setesdalsbanen beiholdalen stasjon sørlandet
Toget passerer Beihøldalen stasjon, der man har dobbelt spor. Dette er det eneste stedet på turen der et tog kan vente mens et annet kjører forbi.
setesdalsbanen røyknes stasjon sørlandet
Vi ankommer Røyknes stasjon der toget snur for å returnere til Grovane. Her velger mange å ta seg en matbit.
setesdalsbanen røyknes stasjon vekt
I gamledager betalte man per kilo for gods. Håndbagasje kunne man derimot ha med seg gratis.
setesdalsbanen røyknes stasjon tog
På Røyknes er det er pause før avgang, og det er stor stas for barna å komme tett på lokomotivet.
setesdalsbanen røyknes stasjon lokomotiv
I lokomotivet tennes det opp med ved og fyres videre med kull. Det er varmt i lokomotivet, og for lokførerne var det tidligere vanlig å steke pølser på fyrovnen underveis på turen.
setesdalsbanen beiholen dam sørlandet
Vakker utsikt fra togets bakerste vogn når turen går forbi Beihølen Dam.
Se også bildeserien fra Kristiansand Togstasjon i nattemørket.