BILDESERIE

Historisk turistmål

Setesdalsbanen er en opplevelse både sørlendinger og turister ønsker å få med seg i løpet av sommeren. Lanterne ble med på tur.

setesdalsbanen vest agder museet

I dag er Setesdalsbanen en såkalt museumsjernbane, som en vesentlig del av Vest-Agder Museet. Opprinnelig gikk banen fra Kristiansand til Byglandsfjord, en strekning på 78 kilometer, og åtte av disse er fortsatt i drift. De to stasjonene man reiser mellom som passasjer i en av de fantastiske teak-vognene er Grovane og Røyknes stasjon i Vennesla kommune.

setesdalsbanen lokomotiv

BILDETEKST: Lokomotivet på over 18 tonn roteres manuelt med en svingskive på “Verksted Grovane”. På dette tidspunktet har lokomotivkjelen blitt varmet opp i timevis. Det kommer man ikke unna når dagens første tur venter. Lokomotivet ble bygget av Thunes Mek. Værksted i 1901 og er restaurert til utseende det hadde omkring 1950-60.

setesdalsbanen grovane stasjon sørlandet

BILDETEKST: Ventehallen på Grovane stasjon. På stasjonen finner man også kafé og suvenirbutikk. Arkitekten bak dette bygget og flere andre stasjoner langs Setesdalsbanen er Paul Due.

setesdalsbanen vogn

BILDETEKST: På innsiden av en restaurert personvogn før avgang på Grovane stasjon. Snart er vi på vei mot Røyknes stasjon, åtte kilometer unna.

Turen med Setesdalsbanen går gjennom idyllisk sørlandsnatur, og regnes som en svært populær attraksjon for både fastboende sørlendinger og turister fra både inn- og utland som gjester landsdelen sommerstid.

setesdalsbanen beiholdalen stasjon

BILDETEKST: Toget passerer Beihøldalen stasjon, der man har dobbelt spor. Dette er det eneste stedet på turen der et tog kan vente mens et annet kjører forbi.

Bakgrunnen for byggingen av Setesdalsbanen var den tidsmessig lange reiseveien mellom Bygland og Kristiansand. Dette kunne ta rundt to uker på midten av 1800-tallet. I tillegg ville banen gi en økonomisk oppsving for mang en bedrift langs ruten.

setesdalsbanen røyknes stasjon

BILDETEKST: Vi ankommer Røyknes stasjon der toget snur for å returnere til Grovane etter én time. Her velger mange å ta seg en matbit.

setesdalsbanen bagasje

BILDETEKST: I gamledager betalte man per kilo for gods når man reiste med Setesdalsbanen. Håndbagasje kunne man derimot ha med seg gratis.

Med naturlige svingninger i trafikktall og økonomi fikk Setesdalsbanen gå i kommersiell drift fram til 1962, da den siste turen ble gjennomført 1. september. Arbeidet med å fjerne skinnegangen ble startet, men heldigvis fikk noen smarte hoder for seg at det kunne være fornuftig å la en del av banen ble liggende. Allerede i 1963 var man i gang med veien mot det man i dag kjenner som et av Sørlandets mest populære turistmål.

setesdalsbanen familie

BILDETEKST: På Røyknes er det er pause før avgang, og det er stor stas for barna å komme tett på lokomotivet.

setesdalsbanen fyrovn lokomotiv

BILDETEKST: I lokomotivet tennes det opp med ved og fyres videre med kull. Det er varmt i lokomotivet, og for lokførerne var det tidligere vanlig å steke pølser på fyrovnen underveis på turen.

setesdalsbanen beiholdalen dam sørlandet

BILDETEKST: Vakker utsikt fra togets bakerste vogn når turen går forbi Beihølen Dam.

Rutetider – Setesdalsbanen 2018

Hver søndag fra 10. juni til 9. september:
Toget går fra Grovane stasjon klokken 11 og 13.
Toget returnerer fra Røynes stasjon klokken 12 og 14.

Hver lørdag fra 23. juni til 4. august:
Toget går fra Grovane stasjon klokken 13 og 15.
Toget returnerer fra Røyknes stasjon klokken 14 og 16.

Hver onsdag fra 20. juni til 1. august:
Toget går fra Grovane stasjon klokken 18.
Toget returnerer fra Røyknes stasjon klokken 19.

Setesdalsbanen i sosiale medier

Se også bildeserien fra Kristiansand Togstasjon i nattemørket.